Okiem fizjoterapeutki: bóle głowy i szyi
TO WAŻNE (!!) TO CIEKAWE (!!)
- głowa dorosłego człowieka waży około 5 kg
- na każde 2,5 cm wysunięcia głowy przed szyję jej odczuwalny ciężar wzrasta o kolejne 5 kg
- dźwignia wywołana wysunięciem zwiększa nacisk na kręgi
- w wypadku przedłużającej się pracy i wadliwego wysunięcia głowy do przodu na przykład nad tabletem, telefonem, książką, nad pacjentem podczas terapii 7 cm do przodu – głowa wywiera nacisk jakby ważyła 20 kg (!!)
- w efekcie dochodzi do bólu szyi oraz wzmożonego napięcia, przeciążenia mięśni górnej części pleców i barków
W dzisiejszych czasach, kiedy to większość z nas pracuje przez ponad 8 godzin dziennie przy biurku, pochylając się nad ekranem komputera, a nasze dzieci spędzają wiele godzin zgarbione nad książkami czy tabletami, palącą kwestią staje się dobra diagnostyka zespołów napięciowych mięśni szyi, obręczy barkowej czy też górnej części pleców – tym bardziej, że wielu z nim towarzyszą poważane, przewlekłe bóle głowy. Rozwiązaniem dla większości pacjentów może być wizyta u fizjoterapeuty, który zaproponuje zindywidualizowaną terapię oraz pomoże wprowadzić w codziennym życiu zawodowym zmiany nawyków dotyczących postawy ciała. Zaangażowanie pacjenta w proces terapeutyczny: regularna fizjoterapia, przestrzeganie zaleceń fizjoterapeuty, stopniowe wprowadzanie zmian dotyczący nawyków ruchowych, codzienna pracy nad postawą ciała, pozwala w dość krótkim czasie na znaczne zmniejszenie dolegliwości bólowych oraz znaczną poprawę komfortu życia.
Magdalena Rusiecka-Serwatka
mgr fizjoterapii, promotor zdrowia
BIBLOGRAFIA: K. Starrett, J. Starrett, G. Cordoza „Skazany na biurko”
Weź udział!
Warsztat skierowany jest do fizjoterapeutów, studentów fizjoterapii, lekarzy, masażystów, terapeutów manualnych, terapeutów zajęciowych, logopedów
Celem warsztatów jest zapoznanie uczestników z podstawowymi zasadami i technikami terapii N.A.P. (usprawnianie z wykorzystaniem aktywności) oraz ich praktycznym zastosowaniem w leczeniu bólów głowy.
Uczestnicy w trakcie warsztatów poznają techniki strukturalne, które wykonywane są podczas pracy z pacjentem ukierunkowanej na cel. Dzięki temu otrzymują skuteczne narzędzie terapeutyczne, które łączy w sobie wiedzę na temat tradycyjnych koncepcji terapii manualnej, dotyczącą mechaniki stawów i neurodynamiki z aktualną wiedzą neurofizjologiczną, aby usprawnić nauczanie motoryczne pacjenta.