Okiem fizjoterapeutki: leżaczki dla noworodków i niemowląt
Dzisiaj w mc2courses zapraszamy na temat zawsze ważny i aktualny, zarówno dla rodziców, jaki i fizjoterapeutów: leżaczki a rozwój motoryczny noworodków i niemowląt.
WARTO WIEDZIEĆ (!!) Czy leżaczek jest zdrowy dla naszego dziecka?…
- noworodki i niemowlęta leżą w leżaczkach krzywo: ciężka głowa opada na boki, co stwarza możliwość wystąpienia skoliozy niemowlęcej, czyli skrzywienia bocznego kręgosłupa
- swobodny i harmonijny ruch zgięcia w stawach biodrowych i kolanowych niemowlęcia w leżaczku jest praktycznie niemożliwy
- ciężar ciała leżącego dziecka spoczywa na odcinku lędźwiowym kręgosłupa
- podczas leżenia w leżaczku zakłóceniu ulega harmonijna gra mięśniowa mięśni szyi, tułowia, bioder i nóg oraz naturalne przemieszczenie ciężaru ciała dziecka
- zamiast leżaczka lepiej zainwestować w przesuwaną kołyskę lub korzystać z wyjmowanej z wózka szerokiej i długiej gondoli, tak żeby zapewnić niemowlęciu dużo miejsca do swobodnego leżenia i ruchu
TO WAŻNE (!!) Podobnie jak z leżaczkami, wygląda sprawa z fotelikami samochodowymi.
Jak rodzice powinni używać fotelików samochodowych?
- foteliki samochodowe powinny być dobrze dopasowane do wieku niemowlęcia, jego masy i wzrostu
- niemowlę nie powinno przebywać w foteliku zbyt długo
- foteliki montowane na stelaż nie powinny zastępować podczas spacerów normalnych wózków spacerowych (z gondolami)…
WARTO WIEDZIEĆ (!!) Warto zachęcać fizjoterapeutów, położne oraz osoby zaangażowane w szkoły rodzenia do rozmów z przyszłymi rodzicami, tak aby mieli oni odpowiednią wiedzę dotyczącą rozwoju psychomotorycznego swoich nowonarodzonych dzieci. Wiedza ma potężną siłę: pozwala podejmować opiekunom świadome decyzje oraz pozwala wspierać naturalny, prawidłowy rozwój i zdrowie dziecka.
Magdalena Rusiecka-Serwatka
mgr fizjoterapii, terapeutka pediatryczna, psychomotoryk, promotor zdrowia
Weź udział!
Zapraszamy na kurs „Fizjoterapia w pediatrii – holistyczne ujęcie tematu” przeznaczony dla osób zainteresowanych prowadzeniem terapii małego pacjenta w sposób kompleksowy. Oparty jest on na podstawach neurorozwojowych i EBM, które to łączą się w spójną całości i pozwalają wytyczać kierunek i cel terapeutyczny.
Prowadząca: Agnieszka Ptak. Doświadczona mama i fizjoterapeutka od ponad 15 lat pracująca z dziećmi i rodzicami. Pasjonatka fizjoterapii pediatrycznej i psychoprofilaktycznego przygotowania do porodu.
Doktor nauk o kulturze fizycznej, adiunkt Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Członek Międzynarodowego Stowarzyszenia TAPAS Therapy for All People in All Situations, koorynator międzynarodowych praktyk dla Odisee University w Brukseli z zakresu Terapii Zajęciowej, Opiekun Studenckiego Koła Naukowego „Puerii”, absolwentka Terapii Zajęciowej Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu, certyfikowany terapeutą metody Vojty, Kinesiology Taping-u, Trójpłaszczyznowej Terapii Manualnej Stóp, Zaburzeń sensorycznych wieku niemowlęcego, Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, Osteopatii w ginekologii i wielu innych kursów, szkoleń i konferencji krajowych i międzynarodowych.
Dostępne terminy:
- Kraków, 24-25.04.2020 r. | Więcej informacji i zapisy
Zagadnienia kursu:
- Poród i okres prenatalny jako wyznaczniki symptomów niepokojących.
- Ontogeneza w pierwszym roku życia kluczem do prawidłowego rozwoju funkcjonalnego. Prawidłowy rozwój motoryczny w wymiarze ilościowym i jakościowym. Motoryka spontaniczna: noworodek – 3-ci miesiąc życia. Motoryka spontaniczna: 0 – 12 miesiąc życia.
- Rozwój chwytu i stopy.
- Różne profile rozwojowe – różnice w diagnostyce i postrzeganiu pacjenta.
- Pacjent neonatologiczny – wyzwania terapeutyczne.
- Pielęgnacja i stymulacja rozwoju dziecka w wieku 0-12 miesięcy. Znaczenie terapeutyczne.
- Rodzicielstwo bliskości a prowadzenie terapii:
- Karmienie – problemy ze strony matki i dziecka.
- Chustonoszenie – problem czy pomoc ?
- Masaż Shantala- Stymulacja taktylna podstawowe założenia. Masaż małego dziecka. Czucie głębokie – Stymulacja dotykowa – znaczenie dotyku w terapii.
- Gadżety i inne niezbędniki a rozwój dziecka.