W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".×

Okiem dietetyczki: dieta płodności i witalności dla mężczyzn

Chociaż każda zdrowa dieta powinna zawierać odpowiednią ilość cynku, to u mężczyzny starającego się o potomstwo jest to najważniejszy składnik diety płodności.

Lunar-CMS-obrazek-276

Dlaczego cynk jest najważniejszy ?

  • Na zaburzenia płodności podobnie jak u kobiet u mężczyzn też mają wpływ procesy wolnorodnikowe.
  • Niestety plemnik ma ograniczoną ochronę antyoksydacyjną i jest bardzo wrażliwy na działanie stresu oksydacyjnego.
  • Stres wolnorodnikowy powoduje zniszczenie błony komórkowej plemnika i/albo uszkodzenia na poziomie DNA.
  • Nasilenie procesów wolnorodnikowych u mężczyzn może mieć wpływ nie tylko na samą ich zdolność do zapłodnienia, ale także na ryzyko poronienia u partnerki.

 

Co należy zmienić w diecie mężczyzyny?

Dobrze zbilansowana dieta wzbogacona w antyoksydanty a przede wszystkim cynk, witaminę C i E może już po 3ch miesiącach korzystnie wpłynąć na jakość nasienia - tak pokazują badania.

 

  • CYNK odgrywa istotną rolę w metabolizmie hormonów męskich (testosteron), wytwarzaniu nasienia i regulacji żywotności plemników. Niedobór cynku powoduje obniżenie poziomu testosteronu, zmniejszenie ilości nasienia, a także zaburzenia potencji, zmniejszoną żywotność plemników i bezpłodność. Zalecane spożycie cynku to 15 mg na dzień.

 

Mężczyźni o wysokiej aktywności seksualnej powinni przyjmować większą ilość tego pierwiastka, ponieważ nasienie jest bardzo bogate w cynk, a każdy ejakulat zawiera około 5 mg, tj. około 1/3 dziennego zalecanego zapotrzebowania. Mogą więc tracić więcej cynku z nasieniem niż są w stanie dostarczyć z pokarmem.


Również sportowcy wymagają większej suplementacji tego pierwiastka z powodu znacznej utraty z potem i ze względu na jego pozytywny wpływ na rozwój tkanki mięśniowej.

 

Produkty bogate w łatwo przyswajalny cynk:

Przede wszystkim małże, ostrygi, wątroba wołowa, zarodki pszenne, grzyby przede wszystkim boczniaki, migdały, fasola adzuki.


Należy też pamiętać(!!)

Produkty bogate w żelazo oraz produkty sojowe zmniejszają wchłanianie cynku z przewodu pokarmowego!

Należy wtedy zachować co najmniej 2 godziny odstępu między ich przyjmowaniem.

Konsekwencje przedawkowania cynku:

  • Pierwszym objawem przedawkowania są mdłości
  • bóle głowy, ogólne osłabienie
  • złe samopoczucie
  • nadmierne ślinienie
  • dreszcze
  • gorączka

Zatrucie cynkiem najczęściej jest wynikiem spożywania pokarmów lub picia napojów z naczyń cynkowych lub też inhalacji parami tlenku cynku.

Lunar-CMS-obrazek-277

Suplementację tym pierwiastkiem zawsze należy ustalić po konsultacji z lekarzem lub dietetykiem.

Ja na początek polecam gulasz z boczniaków z fasolką adzuki. Teraz można te grzyby dostać w każdym sklepie.

W porcji potrawy (400g) jest 8mg cynku.



Jeżeli podobał Ci się ten post, uważasz go za wartościowy to podziel się z innymi i udostępnij - dziękuję:)

 

Chcesz wiedzieć więcej? Zapraszamy na nasze kursy i warsztaty stacjonarne oraz on-line w >> mc2courses.pl <<, gdzie możesz spotkać naszych wykładowców – chętnie dzielimy się wiedzą z zakresu pediatrii, logopedii, uroginekologii czy fizjoterapii sportowej.

 

mgr Bożena Pawłowska

dietetyk, biolog, szkoleniowiec

ZAPRASZAMY PO WIĘCEJ:

>>KURSY ONLINE<<

>>KURSY STACJONARNE<<

>>BLOG<<