W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".×

Okiem fizjoterapeutki: asymetryczne ułożenie główki niemowlęcia i zespół siedmiu objawów

Dzisiaj w mc2courses temat bardzo ważny, który spędza sen z powiek wszystkich młodych rodziców: ASYMETRYCZNE UŁOŻENIE GŁÓWKI DZIECKA i związane z tym deformacje ułożeniowe wywołane uciskiem na jedną stronę głowy, czyli ZESPÓŁ SIEDMIU OBJAWÓW.

Bardzo często fizjoterapeutów pediatrycznych odwiedzają rodzice z noworodkami bądź też z niemowlętami, które w leżeniu na plecach stale trzymają główkę pochyloną i skręconą tylko w jedną stronę.

Czy takie ułożenie główki dziecka jest bezpieczne? O czym świadczy i czy jest powodem do zmartwień? Czy powinniśmy taką pozycje korygować?… A jeśli tak, to kiedy i u kogo?….

TO JEST WAŻNE!! Zespół siedmiu objawów

Pozycja w pochyleniu bocznym z wtórnym skręceniem głowy oraz nadmiernym rozciągnięciem kręgosłupa szyjnego opisana jest w literaturze medycznej jako “zespół siedmiu objawów”.

W ułożeniu asymetrycznym główki dziecka mamy do czynienia z :

  • asymetrią czaszki – następuje spłaszczenie potylicy, krzywe ustawienie głowy, a w następstwie skrzywienie twarzy;

  • asymetrią miednicy w tym samym kierunku;

  • przykurczem tkanek miękkich kręgosłupa po stronie wklęsłej;

  • skoliozą w stronę grzbietową;

  • przykurczem przywiedzeniowym;

  • ograniczeniem odwodzenia – dysplazja stawów biodrowych;

  • kifozą lędźwiową w stronę grzbietową, powodująca nieprawidłową postawę tułowia i ustawienie nóg.

Fizjoterapeuci podczas stwierdzenia asymetrii i wad ułożeniowych zalecają natychmiastową terapię w celu uniknięci deformacji wtórnych oraz poprawy sensoryki proprioceptywnej i przedsionkowej.

Odwracanie głowy w jedną stronę u niemowląt określamy mianem strony preferowanej i uznajemy za zjawisko fizjologiczne. WARTO jednak zwrócić uwagę, czy dziecko potrafi równie sprawnie odwracać głowę w lewo i w prawo, i czy może wybrać sobie stronę. Jeśli dziecko potrafi obrócić głowę tylko w jedną stronę, należałoby mówić o pozycji wymuszonej i zdiagnozować przyczynę odwracania głowy w jedną stronę – tym bardziej, że zawsze wiąże się ono również z jednostronnym przekrzywieniem ciała.

 

Może Cię zainteresować "Okiem fizjoterapeutki: CHODZIKI powyżej 8 miesiąca życia dziecka jako zaburzenie naturalnego chodu".

Lunar-CMS-obrazek-95

Jakie są przyczyny wymuszonego asymetrycznego ułożenia główki noworodka bądź niemowlęcia?

Możliwe przyczyny:

  • dysfunkcje górnego odcinka kręgosłupa szyjnego, blokada pierwszego i drugiego stawu szyjnego;

  • kręcz szyi, który powstał w życiu płodowym lub po urodzeniu; najczęściej występuje uszkodzenie tkanki połączone przed lub w czasie porodu z pęknięciami i krwawieniem do mięśnia mostkowo-obojczykowo-sutkowego, które prowadzi do wtórnych deformacji tkanki łącznej;

  • zespół Kiss (zaburzenia symetrii stawów głowy), któremu mogą towarzyszyć zaburzenia snu i nadmierny płacz;

  • zaburzenia o charakterze neurogennym;

  • lekkie zaburzenia koordynacji ośrodkowego układu nerwowego;

  • kraniosynostozy ( ścieśnienie czaszki, polegające na przedwczesnym zarośnięciu jednego łub kilku jednocześnie szwów czaszkowych, np. czołowego, wieńcowego, strzałkowego lub węgłowego).

Warto zapamiętać!!

  1. Każde jednostronne skręcenie głowy musi być rozpatrywane na tle współreakcji ciała;

  2. wymuszone skręcenie głowy z pochyleniem bocznym skutkuje asymetrycznym rozwojem ciała z wtórnymi szkodami dla tułowia, bioder i stóp;

  3. zaburzony zostaje symetryczny rozwój ruchowy;

  4. chwytanie, obrót, i stabilna pozycja leżąca na boku nie rozwijają się równomiernie z obu stron;

  5. strona potyliczna rozwija się z opóźnieniem;

  6. kształt głowy zmienia się bardzo szybko (!!) – już po dziesięciu dniach jednostronna pozycja głowy jest widoczna w postaci lekkiej asymetrii twarzy;

  7. każde jednostronne skręcenie głowy z pochyleniem bocznym jest patologią i powinno być poddane natychmiastowej terapii w celu uniknięcia zniekształcenia czaszki i wtórnych zaburzeń postawy.

UWAGA!! Rodzice często zwracają uwagę pediatrom na jednostronne obracanie główki. Najczęściej w odpowiedzi słyszą, że dziecko z tego wyrośnie – jest to jednak błędne założenie. Warto już podczas pierwszych badań profilaktycznych i spotkań z pediatrą zadbać o właściwe ułożenie noworodka, a później niemowlęcia – i w pełni kontrolować obrót głowy w pozycji leżącej na plecach i brzuchu.

W przypadku wątpliwości warto odwiedzić gabinet fizjoterapeuty pediatrycznego w celu przeprowadzenia diagnostyki rozwoju ruchowego noworodka czy niemowlęcia, i to już poczynając od pierwszych tygodni jego  życia. Doświadczony fizjoterapeuta przeprowadza wywiad z rodzicami i dokładnie ogląda całe dziecko oraz testami diagnostycznymi sprawdza jego rozwój oraz odruchy. Zawsze podpowie, jak pielęgnować dziecko, jak je układać, jak podnosić i nosić – to co ważne: już same pozycje ułożeniowe dziecka, korekta ułożenia główki w leżeniu na grzbiecie i na brzuszku – mogą być w tym momencie terapią dla dziecka.

Warto pytać, warto szukać, warto być czujnym, by wspierać zdrowy i harmonijny rozwój motoryczny swojego dziecka.

 

mgr Magdalena Rusiecka-Serwatka

dyplomowana terapeutka uroginekologiczna, terapeuta pediatryczna, psychomotoryk

Weź udział!

Zapraszamy na kurs "Fizjoterapia w pediatrii – holistyczne ujęcie tematu" przeznaczony dla osób zainteresowanych prowadzeniem terapii małego pacjenta w sposób kompleksowy. Oparty jest on na podstawach neurorozwojowych i EBM, które to łączą się w spójną całości i pozwalają wytyczać kierunek i cel terapeutyczny.

Prowadząca: Agnieszka Ptak. Doświadczona mama i fizjoterapeutka od ponad 15 lat pracująca z dziećmi i rodzicami. Pasjonatka fizjoterapii pediatrycznej i psychoprofilaktycznego przygotowania do porodu.

Doktor nauk o kulturze fizycznej, adiunkt Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Członek Międzynarodowego Stowarzyszenia TAPAS Therapy for All People in All Situations, koorynator międzynarodowych praktyk  dla Odisee University w Brukseli z zakresu Terapii Zajęciowej, Opiekun Studenckiego Koła Naukowego „Puerii”, absolwentka Terapii Zajęciowej Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu, certyfikowany terapeutą metody Vojty, Kinesiology Taping-u, Trójpłaszczyznowej Terapii Manualnej Stóp, Zaburzeń sensorycznych wieku niemowlęcego, Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,  Osteopatii w ginekologii i wielu innych kursów, szkoleń i konferencji krajowych i międzynarodowych.

Dostępne terminy:

 

 Zagadnienia kursu:

  • Poród i okres prenatalny jako wyznaczniki symptomów niepokojących.
  • Ontogeneza w pierwszym roku życia kluczem do prawidłowego rozwoju funkcjonalnego. Prawidłowy rozwój motoryczny w wymiarze ilościowym i jakościowym. Motoryka spontaniczna: noworodek – 3-ci miesiąc życia. Motoryka spontaniczna: 0 - 12 miesiąc życia.
  • Rozwój chwytu i stopy.
  • Różne profile rozwojowe – różnice w diagnostyce i postrzeganiu pacjenta.
  • Pacjent neonatologiczny - wyzwania terapeutyczne.
  • Pielęgnacja i stymulacja rozwoju dziecka w wieku 0-12 miesięcy. Znaczenie terapeutyczne.
  • Rodzicielstwo bliskości a prowadzenie terapii:
  • Karmienie – problemy ze strony matki i dziecka.
  • Chustonoszenie – problem czy pomoc ?
  • Masaż Shantala- Stymulacja taktylna podstawowe założenia. Masaż małego dziecka. Czucie głębokie - Stymulacja dotykowa - znaczenie dotyku w terapii.
  • Gadżety i inne niezbędniki a rozwój dziecka.