W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".×

Okiem fizjoterapeutki: jak poprawnie ćwiczyć mięśnie dna miednicy w wysiłkowym nietrzymaniu moczu?

Dzisiaj w mc2courses zapraszamy Was do zagadnień z zakresu współczesnej uroginekologii.

 

WARTO WIEDZIEC (!!) Jakie są podstawowe zasady wykonywania ćwiczeń mięśni dna miednicy w wysiłkowym nietrzymaniu moczu?

  • przy wszystkich ćwiczeniach bardzo ważne jest prawidłowe oddychanie:
    • mięśnie dna miednicy napinamy przy wydechu w kierunku do góry
    • mięśnie dna miednicy rozluźniamy przy wdechu w kierunku w dół
  • mięśnie dna miednicy najlepiej ćwiczyć – wzmacniać - regularnie (najlepiej codziennie, nawet kilka minut)

  • pomiędzy poszczególnymi ćwiczeniami rozluźniamy mięśnie:
    • zawsze rozluźniamy je dwa razy dłużej niż ćwiczyłyśmy (na przykład po 2 minutach ćwiczeń wykonujemy 4 minuty rozluźnienia)
    • na początku możemy odczuwać zmęczenie tych mięśni – oznacza to, że wykonujemy ćwiczenia prawidłowo
  • mięśnie dna miednicy napinamy nie tylko w trakcie ćwiczeń, ale również przed wysiłkiem, który, powodując nacisk na dno miednicy, może spowodować wysiłkowe nietrzymanie moczu (na przykład: kichnięcie, kaszel itd.)
  • podczas ćwiczeń częstym błędem jest napinanie mięśni pachwin czy pośladków zamiast mięśni dna miednicy; błędem jest również wstrzymywanie oddechu
  • ćwiczenia przerywamy w momencie, kiedy czujemy, że napięcie mięśni słabnie
  • ćwiczenia przerywamy również albo obniżamy ich intensywność, kiedy odczuwamy ból w podbrzuszu

 

Może Cię również zainteresować wpis Okiem fizjoterapeutki: badanie per vaginum w obniżeniach narządów miednicy mniejszej

Lunar-CMS-obrazek-101

WARTO WIEDZIEĆ (!!) Jakie informacje oraz umiejętności powinien posiąść pacjent, aby właściwie aktywizować mięśnie dna miednicy:

  • poznać współzależność między wdechem/wydechem a dnem miednicy
  • uzyskać podczas ćwiczeń nienatężony wydech
  • nienatężony wydech powinien przebiegać z kontrolą aktywizacji mięśni brzucha
  • wdech/wydech zawsze powinien być  skoordynowany z ruchem
  • dobór pozycji wyjściowych należy dobrać od odciążających do obciążających
  • dobór pozycji wyjściowych wprowadzać stopniowo od niepowodujących wzrostu ciśnienia do powodujących wzrost ciśnienia wywieranego na dno miednicy podczas ćwiczeń
  • stopniowo i pod kontrolą wprowadzać ostrożną progresję siły dna miednicy
  • posiąść umiejętność czynności dnia codziennego z ochroną dna miednicy (podnoszenie ciężarów, schylanie się, skręcanie się z podnoszeniem ciężarów, wchodzenie po schodach itp.)

 

Może Cię również zainteresować wpis Okiem fizjoterapeutki: bolesne miesiączki i endometrioza

WARTO WIEDZIEĆ (!!) Jakie są najczęstsze błędy pacjentów w pracy z mięśniami dna miednicy?

  • aktywowanie wdechu zamiast wydechu
  • wydech jest ze wzrostem ciśnienia
  • wydech jest natężony od stopnia lekkiego do silnego, kiedy to dochodzi do nadmiernej aktywność mięśni brzucha
  • wydech jest nadmiernie wydłużany, stąd na końcu fazy wydechu dochodzi do wzrostu ciśnienia
  • zapoczątkowanie wykonania ruchu łączone jest z wdechem zamiast z wydechem
  • wykonywanie ruchu zostaje zapoczątkowane przed zapoczątkowaniem wydechu
  • wykonywaniu ruchu towarzyszy zbyt duży nakład sił
  • wykonywany ruch zapoczątkowany jest szybko i gwałtownie
  • finalizowanie ruchu następuje w sposób gwałtowny i szybki
  • pomiędzy poszczególnymi elementami ruchu brak pauz oddechowych
  • wstrzymywanie oddechu podczas ćwiczeń


TO WAŻNE (!!)  Wszystkie powyższe zasady wydają się proste i przejrzyste, jednak nie dla osób rozpoczynających trening mięśni dna miednicy. Ćwiczenia mięśni dna miednicy warto wykonywać poprawnie i najlepiej pod fachowym okiem fizjoterapeuty uroginekologicznego… Jednak zawsze obowiązuje stała - kluczowa zasada: ćwiczymy mniej, ale za to POPRAWNIE, SYSTEMATYCZNIE i WŁAŚCIWIE ODDYCHAJĄC.

 

Magdalena Rusiecka-Serwatka

mgr fizjoterapii, dyplomowana terapeutka uroginekologiczna, promotor zdrowia

 

Weź udział!

 

Zapraszamy na kurs Magdaleny Rusieckiej-Serwatki "Uroginekologia – praktyka: badanie per vaginum, badanie per rectum". Jest on skierowany jest do fizjoterapeutów i połoznych. Kurs stanowi wzbogacenie wiedzy oraz warsztatu pracy z pacjentami urologicznymi z dysfunkcją mięśni dna miednicy.

 

Dostępne terminy:

 

Zapraszamy na kurs Magdaleny Rusieckiej-Serwatki "Pessaroterapia - teoria, praktyka i dobór pessarów". Jest on skierowany jest do fizjoterapeutów i połoznych. Kurs stanowi wzbogacenie wiedzy oraz warsztatu pracy z pacjentami urologicznymi z dysfunkcją mięśni dna miednicy.

 

Dostępne terminy: