W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".×

Okiem fizjoterapeutki: leżaczki dla noworodków i niemowląt

Dzisiaj w mc2courses zapraszamy na temat zawsze ważny i aktualny, zarówno dla rodziców, jaki i fizjoterapeutów: leżaczki a rozwój motoryczny noworodków i niemowląt.

WARTO WIEDZIEĆ (!!)  Czy leżaczek jest zdrowy dla naszego dziecka?…

  • noworodki i niemowlęta leżą w leżaczkach krzywo: ciężka głowa opada na boki, co stwarza możliwość wystąpienia skoliozy niemowlęcej, czyli skrzywienia bocznego kręgosłupa

  • swobodny i harmonijny ruch zgięcia w stawach biodrowych i kolanowych niemowlęcia w leżaczku jest praktycznie niemożliwy
Lunar-CMS-obrazek-105
  • ciężar ciała leżącego dziecka spoczywa na odcinku lędźwiowym kręgosłupa

  • podczas leżenia w leżaczku zakłóceniu ulega harmonijna gra mięśniowa mięśni szyi, tułowia, bioder i nóg oraz naturalne przemieszczenie ciężaru ciała dziecka

  • zamiast leżaczka lepiej zainwestować w przesuwaną kołyskę lub korzystać z wyjmowanej z wózka szerokiej i długiej gondoli, tak żeby zapewnić niemowlęciu dużo miejsca do swobodnego leżenia i ruchu


Może Cię również zainteresować wpis "Okiem fizjoterapeutki: CHODZIKI powyżej 8 miesiąca życia dziecka jako zaburzenie naturalnego chodu"

 

Lunar-CMS-obrazek-104

TO WAŻNE (!!) Podobnie jak z leżaczkami, wygląda sprawa z fotelikami samochodowymi.

 

Jak rodzice powinni używać fotelików samochodowych?

  • foteliki samochodowe powinny być dobrze dopasowane do wieku niemowlęcia, jego masy i wzrostu

  • niemowlę nie powinno przebywać w foteliku zbyt długo

  • foteliki montowane na stelaż nie powinny zastępować podczas spacerów normalnych wózków spacerowych (z gondolami)...

 

WARTO WIEDZIEĆ (!!) Warto zachęcać fizjoterapeutów, położne oraz osoby zaangażowane w szkoły rodzenia do rozmów z przyszłymi rodzicami, tak aby mieli oni odpowiednią wiedzę dotyczącą rozwoju psychomotorycznego swoich nowonarodzonych dzieci. Wiedza ma potężną siłę: pozwala podejmować opiekunom świadome decyzje oraz pozwala wspierać naturalny, prawidłowy rozwój i zdrowie dziecka.

 

Magdalena Rusiecka-Serwatka

mgr fizjoterapii, terapeutka pediatryczna, psychomotoryk, promotor zdrowia

www.licencjanazdrowie.pl

 

Weź udział!

Zapraszamy na kurs "Fizjoterapia w pediatrii – holistyczne ujęcie tematu" przeznaczony dla osób zainteresowanych prowadzeniem terapii małego pacjenta w sposób kompleksowy. Oparty jest on na podstawach neurorozwojowych i EBM, które to łączą się w spójną całości i pozwalają wytyczać kierunek i cel terapeutyczny.

Prowadząca: Agnieszka Ptak. Doświadczona mama i fizjoterapeutka od ponad 15 lat pracująca z dziećmi i rodzicami. Pasjonatka fizjoterapii pediatrycznej i psychoprofilaktycznego przygotowania do porodu.

Doktor nauk o kulturze fizycznej, adiunkt Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Członek Międzynarodowego Stowarzyszenia TAPAS Therapy for All People in All Situations, koorynator międzynarodowych praktyk  dla Odisee University w Brukseli z zakresu Terapii Zajęciowej, Opiekun Studenckiego Koła Naukowego „Puerii”, absolwentka Terapii Zajęciowej Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu, certyfikowany terapeutą metody Vojty, Kinesiology Taping-u, Trójpłaszczyznowej Terapii Manualnej Stóp, Zaburzeń sensorycznych wieku niemowlęcego, Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne,  Osteopatii w ginekologii i wielu innych kursów, szkoleń i konferencji krajowych i międzynarodowych.

Dostępne terminy:

 

 Zagadnienia kursu:

  • Poród i okres prenatalny jako wyznaczniki symptomów niepokojących.
  • Ontogeneza w pierwszym roku życia kluczem do prawidłowego rozwoju funkcjonalnego. Prawidłowy rozwój motoryczny w wymiarze ilościowym i jakościowym. Motoryka spontaniczna: noworodek – 3-ci miesiąc życia. Motoryka spontaniczna: 0 - 12 miesiąc życia.
  • Rozwój chwytu i stopy.
  • Różne profile rozwojowe – różnice w diagnostyce i postrzeganiu pacjenta.
  • Pacjent neonatologiczny - wyzwania terapeutyczne.
  • Pielęgnacja i stymulacja rozwoju dziecka w wieku 0-12 miesięcy. Znaczenie terapeutyczne.
  • Rodzicielstwo bliskości a prowadzenie terapii:
  • Karmienie – problemy ze strony matki i dziecka.
  • Chustonoszenie – problem czy pomoc ?
  • Masaż Shantala- Stymulacja taktylna podstawowe założenia. Masaż małego dziecka. Czucie głębokie - Stymulacja dotykowa - znaczenie dotyku w terapii.
  • Gadżety i inne niezbędniki a rozwój dziecka.