W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".×

Okiem fizjoterapeutki: nogi i stopy a dno miednicy

Wielokrotnie w ciągu dnia spotykamy się z sytuacjami, kiedy wiele z nas – kobiet – naraża się na różnorodne przeciążenia, przy których ustawiamy kolana koślawo. A co ciekawe: właśnie w takiej pozycji trudne jest, a właściwie nawet niemożliwe, aktywowanie dna miednicy, a tym samym jego ochrona.

Lunar-CMS-obrazek-78

Z takimi sytuacjami mamy do czynienia w codziennych sytuacjach:

  • podczas siadania i wstawania – w trakcie ruchu pomiędzy kolanami powinniśmy zachowywać odstęp, a stopa powinna zachować wysklepienie; w innym wypadku koślawimy kolana i osłabiamy dno miednicy;
  • podczas kichania i kaszlu – wiele osób, w tej sytuacji w celu uniknięcia niekontrolowanej utraty moczu, ściska nogi – ale jest to błędem. Ściśnięcie nóg, i złączenie kolan z ich koślawieniem, sprawia że dno miednicy nie jest dostatecznie napięte. Jeśli dodatkowo przy kichaniu i kaszlu zaokrąglamy plecy, napięcie dna miednicy zmniejsza się jeszcze bardziej. OBOWIĄZKOWO w trakcie kichania i kaszlu stawiamy nogi i stopy równolegle do siebie – ewentualnie możemy nogi skrzyżować;
  • podczas schylania – powinniśmy schylać się poprzez przysiad, z równoległym ustawieniem nóg i stóp, szczególnie zwracamy uwagę na utrzymywanie wysklepienia stóp;
  • podczas biegania – szczególną uwagę należy przykładać, by podczas długiego biegu nie koślawić kolan (!!) – dno miednicy nie reaguje wówczas właściwie na wstrząsy, równocześnie wzrasta ryzyko obniżenia narządu rodnego;
  • podczas jazdy na rowerze – w celu zapewnienia właściwej ochrony dna miednicy kolana powinny być ustawione równolegle do siebie.

 

WARTO ZAPAMIĘTAĆ:

W codziennej aktywności pamiętajmy o czujnym obserwowaniu swoich nóg i stóp, spróbujmy poczuć związek między stopami a dnem miednicy. Szczególnie zwróćmy uwagę na właściwe, czyli równoległe ustawienie względem siebie nóg i stóp ( przy tym stopy powinny być wysklepione) – to gwarantuje znacznie lepszą pracę mięśni dna miednicy.

 

Magdalena Rusiecka-Serwatka

mgr fizjoterapii, dyplomowana terapeutka uroginekologiczna, promotorka zdrowia

www.licencjanazdrowie.pl

 

 

 

Zapraszamy na kurs Magdaleny Rusicekiej-Serwatki

"Terapia w rozejściu mięśnia prostego brzucha"

Warsztat skierowany do fizjoterapeutów, trenerów personalnych oraz studentów ostatniego roku fizjoterapii.

Rozstęp mięśni prostych brzucha to rozejście się obu mięśni prostych brzucha na boki w obrębie kresy białej. Najczęściej pojawia się w ciąży lub po porodzie, choć może wystąpić także u mężczyzn. Niestety zdarza się, iż medycyna konwencjonalna bagatelizuje problem proponując operacje chirurgiczne, które raczej poprawiają estetykę brzucha, rzadziej rozwiązują przyczynę problemu...

 

Więcej informacji i zapisy| 01.08.2020 r.

Lunar-CMS-obrazek-324
Lunar-CMS-obrazek-326
"Logopedia od stopy" Ilona Brzozowska-Misiewicz

Kurs przeznaczone jest  dla logopedów i studentów logopedii, rodziców, nauczycieli, terapeutów dzieci ze specyficznymi potrzebami.

Logopedia od stopy, czyli modyfikowanie nieprawidłowości pracy aparatu ustno-twarzowego w nurcie neurorozwojowym.

 

03.09.2020r. |Więcej informacji