W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".×

Okiem fizjoterapeutki: prawidłowa stabilizacja kręgosłupa

Dzisiaj w mc2courses.pl zagadnienie bardzo na czasie: jak prawidłowo stabilizować kręgosłup?

 

W czasach współczesnych, kiedy to większość dnia spędzamy unieruchomieni za biurkiem, pochyleni nad garnkami, laptopem, projektem czy książką, sprawą pilną staje się prawidłowa postawa ciała oraz umiejętność poprawnej stabilizacji kręgosłupa, tak aby przeciwdziałać dolegliwościom bólowym i dysfunkcjom związanym 
z brakiem ruchu.

Lunar-CMS-obrazek-134

WARTO WIEDZIEĆ (!!)

  

  • prawidłowej stabilizacji kręgosłupa najlepiej i najłatwiej uczyć się w pozycji leżącej, ponieważ:

 

- podczas stania musimy radzić sobie z wieloma siłami działającymi wbrew grawitacji,

- podczas stania ciało odruchowo korzysta z wyuczonych wzorców,

- w pozycji leżenia tyłem minimalizujemy obciążenia adaptacyjne,

- ustawienie pleców w pozycji leżącej jest dużo łatwiejsze niż w pozycji stojącej: klatka piersiowa, barki i głowa automatycznie przyjmują pozycję neutralną, a podłoga ułatwia ich poprawne ułożenie.

 

Może Cię również zainteresować wpis "Okiem fizjoterapeutki: siad skrzyżny".

Lunar-CMS-obrazek-135

 

TO WAŻNE (!!) jak poprawnie ustabilizować kręgosłup w pozycji leżenia tyłem?? 

 

  • połóż się na podłodze z rękami wyciągniętymi wzdłuż tułowia, wnętrze dłoni skierowane do góry
  • TO WAŻNE!! większość ludzi w tej pozycji ma tendencję do lekkiego pogłębiania lordozy oraz do pojawienia się bólu w odcinku lędźwiowym kręgosłupa –jednak staraj się utrzymać tę pozycję jak najdłużej i nie krzyżuj nóg (!!)
  • w pierwszej kolejności napnij pośladki – wystarczy mniej więcej ¾ siły mięśni tak, aby przechylona nieco ku tyłowi miednica delikatnie uniosła się w kierunku klatki piersiowej
  • już po kilku sekundach powinieneś odczuć wydłużanie się tkanek odcinka lędźwiowego, co minimalizuje dyskomfort  oraz napięcie w lędźwiach
  • podczas napinania mięśni pośladkowych przywracasz właściwe wzajemne  ustawienie miednicy oraz odcinka lędźwiowego kręgosłupa, dodatkowo automatycznie poprawiasz ustawienie głowy, klatki piersiowej oraz barków
  • PAMIĘTAJ (!!) samo napięcie mięśni pośladkowych pozwala na korektę ustawienia miednicy względem kręgosłupa
  • pozycja w ten sposób osiągnięta nazywana jest bazową – odzwierciedla normalne i funkcjonalne relacje pomiędzy poszczególnymi elementami układu mięśniowo-szkieletowego – PAMIĘTAJ (!!) nie trzeba w tym wypadku jakoś szczególnie ustawiać czy wykrzywiać miednicy, układ anatomiczny każdego z nas  w tym wypadku współpracuje z otaczającą go muskulaturą – a pośladki idealnie dopasowane są do miednicy
  • PAMIĘTAJ (!!)  – nie trzeba stale chodzić na napiętych pośladkach, jednak zawsze odpowiednie zaktywizowanie mięśni pośladkowych pozwala na prawidłowe ustawienie oraz przywrócenie geometrii ciała
  • następnym etapem poprawnej stabilizacji kręgosłupa będzie zaangażowanie- napięcie otaczających go mięśni związanych ze świadomym procesem oddychania

 

Do tematu prawidłowej stabilizacji kręgosłupa- za pomocą oraz przy pełnym zaangażowaniu mięśni związanych tym razem z poprawnym oddychaniem- zapraszamy do kolejnych naszych wpisów na blogu mc2courses.pl, jak również do spotkań z nami na naszych kursach i warsztatach.

  

 

Magdalena Rusiecka-Serwatka

mgr fizjoterapii, fizjoterapeutka uroginkologiczna i pediatryczna, promotor zdrowia, psychomotoryk

www.licencjanazdrowie.pl


 

BIBLOGRAFIA:
K. Starrett, J. Starrett, G. Cordoza „Skazany na biurko”

 

Lunar-CMS-obrazek-136

Zapraszamy na kurs Joanny Polujańskiej Spiralna Stabilizacja Mięśniowa - SM System wg Dr med. Smiska skierowany do fizjoterapeutów, masażystów i lekarzy oraz studentów ostatniego roku tych kierunków

Spiralna Stabilizacja Mięśniowa - SM System wg Dr med. Smiska, to kompleksowy, funkcjonalny system łączący w sobie elementy rehabilitacji ruchowej z wykorzystaniem specjalnych ekspandorów oraz funkcjonalnej terapii manualnej stosowanej w zakresie tkanek miękkich. To nowatorska metoda pracy z czynnym i biernym aparatem ruchu w celu przywrócenia  równowagi w aparacie mięśniowo - więzadłowym i poprawy postawy ciała poprzez uaktywnienie spiralnych łańcuchów mięśniowych.

 

Dostępne terminy: