W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".×

Okiem fizjoterapeutki: rozwój mowy w wieku niemowlęcym

Dzisiaj w mc2courses:  Rozwój mowy w wieku niemowlęcym .

WARTO WIEDZIEĆ (!!) Jakie są główne etapy i najistotniejsze momenty rozwoju mowy w pierwszym roku życia dziecka?

  • najpierw od około 2 miesiąca życia dziecko głuży, czyli śpiewa samogłoski – głównie “e”, “a”, “u”

  • następnie grucha, czyli dołącza gardłowe dźwięki przypominające “r”  (około 3 miesiąca życia )

  • na koniec dziecko opanowuje głoski szczelinowe (od około 4 miesiąca życia)

  • od 3 – 4 miesiąca życia pojawiają się również pierwsze sylaby i ich kombinacja, z dominującą głoską “g”

  • następnie niemowlę gaworzy, czyli buduje pierwsze łańcuchy sylab typu: “ge – ge – ge”, “da – da – da”

  • na tym etapie rozwoju mały człowiek powoli zaczynać rozumieć, że otoczenie potrafi odczytać jego intencje i potrzeby na podstawie odgłosów – okrzyki, gardłowe dźwięki, głośny śmiech, modulacja głosu – więc wykorzystuje to, czasami “kokietuje” i “uwodzi” rodziców i opiekunów, a innym razem pokazuje, jaki jest zły i nieszczęśliwy

  • w rozwoju mowy najistotniejszym momentem jest wydzielenie z łańcucha sylab dwóch takich samych zgłosek (około 9 miesiąca życia)
Lunar-CMS-obrazek-92

TO WAŻNE (!!) Rozwój mowy  w pierwszym roku życia dziecka – co warto wiedzieć?

  • odrębne podwojone sylaby są jak gdyby pierwszymi wyrazami, ponieważ z wolna rodzi się u dziecka potrzeba nazywania osób i czynności, np. “ma – ma”, “ta – ta”, “ba – ba”, “bum – bum” itp.

  • dziecko zaczyna w tym momencie z wolna wysyłać w miarę zrozumiałe i sensowne informacje

  • proces komunikacji między niemowlęciem a otoczeniem trwa niemalże od początku , od okresu noworodkowego; nie jest w im istotny zasób opanowanych przez dziecko dźwięków, lecz tzw. synchronia interakcyjna stanowiąca pierwowzór dialogu

  • pierwsze wzorce interakcji zasadzają się na cyklach podwyższonej i obniżonej uwagi dzieckarozpoznawanych, często intuicyjnie przez opiekunów

  • w fazie podwyższonej uwagi dziecko nawiązuje kontakt wzrokowyz rodzicem , uśmiecha się, wokalizuje, ożywia, okazując w ten sposób pozytywne emocje, zachęca osobę do reagowania, czyli do włączenia się do dialogu.

TO JEST CIEKAWE (!!) Na tym etapie rozwoju mowy niemowlęcia odpowiedź partnera interakcji nie może się opóźniać, gdyż dziecko się zniechęca i wchodzi w fazę obniżonej uwagi, aktywnie unikając wzroku oraz wykazując negatywne emocje; jeśli brak owej naprzemienności zsynchronizowanej w czasie, dziecko może podejmować coraz mniej próg inicjowania dialogu i wycofywać się z kontaktu. Konsekwencje na dalszych etapach życia mogą mieć wymiar zaburzeń zachowania, problemów psychicznych , uzależnieńitp. Biorąc pod uwagę skutki tych pierwszych nieudanych interakcji wszyscy rodzice powinni mieć pełną świadomość, jak ważne jest kształtowanie wczesnego dialogu, zarówno dla rozwijaniapercepcji dźwięków, jak i – przede wszystkim - dla budowania prawidłowych relacji na osi rodzic – dziecko.

 

Rozwój mowy  – kluczowe informacje dla rodziców:

  • pierwsza komunikacja z dzieckiem opiera się również na bogatej mimice

  • opiekun powinien sugestywnie zachęcać dziecko do naśladowania brzmienia głosu oraz wyrazu twarzy – czyli swoistych wyznaczników emocji

  • w pierwszym roku życia dziecka zaczyna się najwcześniejszy etap kształtowania empatiinazywany przez terapeutów mimikrą motoryczną

  • zjawisko mimikry motorycznej polega na fizycznym imitowaniu emocji innych osób, które wywołują u naśladującego te same uczucia

  • mimikra motoryczna zanika około 3 roku życia, kiedy to dziecko zaczyna rozumieć swoją odrębność, a zatem zdaje sobie sprawę, że na przykład ból odczuwany przez kogoś nie jest jego bólem, zaczyna więc pocieszać inną osobę

  • elementem łączącym wczesny dialog, między dzieckiem a matką oraz narodziny empatii, jest konieczność zaistnienia między rodzicem a niemowlęciem tak zwanego dostrojenia się

  • dostrojenie się, podobnie jak zsynchronizowanie interakcji, polega na regularnie pojawiających się momentach, w których matka daje znać swojemu dziecku, że wie, co ono czuje

  • dostrajanie się, kiedy to matka dostosowuje się do poziomu ekscytacji niemowlęcia, budują u niego poczucie więzi emocjonalnej

  • przedłużający się brak dostrojenia matki do dziecka wywiera na niebardzo negatywny wpływ emocjonalny

  • jeśli matka stale wykazuje brak empatii w stosunku do przeżyć niemowlęcia  – radości, łez, potrzeby przytulenia czy pieszczenia – to zaczyna unikać ono wyrażania i odczuwania tych emocji

Podsumowując: Dziecko do zdrowego rozwoju mowy i motoryki potrzebuje żywej relacji, pochylania się, mówienia, śpiewania, wydawania dźwięków, dotyku – jednym słowem prawdziwej, żywej miłości, bliskości i wspólnie spędzonego czasu. Kontaktu pełnego miłości.

 

Magdalena Rusiecka-Serwatka

mgr fizjoterapii, terapeutka pediatryczna i uroginekologiczna, promotor zdrowia

Weź udział!

Zapraszamy na "Z niemowlęciem do logopedy" przeznaczony jest dla rodziców, studentów i terapeutów dzieci ze specyficznymi potrzebami, który poprowadzi Ilona Brzozowska-Misiewicz, wykładowca akademicki /UG, EUH-E, WSB, PWSNS, SWPS/, doświadczony szkoleniowiec, autorka licznych publikacji z dziedziny logopedii.

 

Dostępne terminy: 

Kraków, 22.03.2020 r. | Więcej informacji i zapisy

Wrocław, 31.05.2020 r. | Więcej informacji i zapisy

 

Program szkolenia:

  • Czego dotyczy wczesna interwencja?
  • Norma rozwojowa, czyli grunt, to znać kamienie milowe.
  • Jakie dzieci powinny trafić do logopedy?
  • Zagadnienie asymetrii.
  • Nieprawidłowości napięcia mięśniowego.
  • Zagadnienia patologii w budowie aparatu ustno – twarzowego.
  • Pozycje do karmienia, techniki kamienia.
  • Masaż dziecka.
  • Praca własna.

Podczas szkolenia uczestnik zapoznany zostanie z masażem dziecka , podstawami neurorozwoju i ich wpływowi na pracę aparatu ustno–twarzowego, zagadnieniami karmienia, trudnościami w rozwoju małego dziecka i praktycznymi przykładami pomocy.