W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".×

Okiem fizjoterapeutki: siad skrzyżny

Dzisiaj w mc2courses wszystko, co najważniejsze na temat siadu skrzyżnego.

Najbardziej wskazanym sposobem siedzenia na podłożu jest pozycja lotosu. Jednak gdy nie jesteśmy w stanie poprawnie wykonać tej pozycji, to następnym w kolejności, zaraz po lotosie, najlepszy sposobem siedzenia na ziemi/płaskim podłożu jest siad skrzyżny. 

Lunar-CMS-obrazek-111

WARTO WIEDZIEĆ (!!) W pozycji siadu skrzyżnego:

  • mamy około półtorej filarów podparcia

  • nadal jesteśmy w stanie aktywować tułów, tak by zablokować/ustabilizować kręgosłup

  • ze względu na mniejszą rotację na zewnątrz w stawach biodrowych miednica w tej pozycji jest mniej stabilna niż w siadzie w lotosie

  

TO WAŻNE (!!)

  • jeżeli podczas siedzenia w siadzie skrzyżnym odczuwasz dyskomfort, oznacza to że utraciłeś prawidłowy, naturalny zakres ruchu w biodrach

 

  • utrata ruchomości w stawach biodrowych to jedna z oznak, że faktycznie jesteśmy skazani na siedzenie przy biurku tylko na krześle

 

  • umiejętność swobodnego siedzenia w siadzie skrzyżnym jest oznaką normalnego/optymalnego stanu zdrowia

 

  • siad skrzyżny to najbardziej wydajny sposób siedzenia na płaskiej i twardej powierzchni

 

  • siad skrzyżny z powodzeniem może być wprowadzony podczas pracy przy biurku, na wykładach, w biurze, w restauracji w momencie, kiedy nogi mamy schowane pod blatem biurka czy stołu

 

Może Cię również zainteresować wpis "Okiem fizjoterapeutki: siedzenie w pozycji lotosu".

Lunar-CMS-obrazek-110

WARTO WIEDZIEĆ (!!) Jak poprawnie przyjąć pozycję siadu skrzyżnego? 

  • sztywne biodra mogą spowodować, że podczas siadu skrzyżnego zaokrąglamy plecy i w ten sposób przyjęta pozycja daleka jest od poprawnej

 

  • w momencie, kiedy w siadzie skrzyżnym za bardzo zaokrąglamy plecy, a nasze kolana nie przylegają do podłoża (mamy za małą rotację zewnętrzną w stawach biodrowych), należy podłożyć pod miednicę cienką podkładkę bądź twardą poduszkę

 

  • na twardej poduszce/podkładce uzyskujemy uniesienie bioder, co daje kończynom dolnym więcej przestrzeni i umożliwia łatwiejsze uzyskanie wyprostowanej pozycji ciała

 

  • w momencie, kiedy podłożenie płaskiej podkładki/twardej poduszki pod miednicę nie pomaga nam w uzyskaniu poprawnej pozycji ciała, należy siad skrzyżny ćwiczyć pod ścianą

 

TO WAŻNE (!!) Najlepszą i najskuteczniejszą metodą uzyskania poprawnej pozycji w siadzie skrzyżnym jest spędzanie w niej jak największej ilości czasu, stąd warto stosować siad skrzyżny przez co najmniej kilka minut za każdym razem, kiedy zmieniamy pozycję podczas siedzenia na płaskim podłożu.

 

Fizjoterapeuci pracujący zarówno z osobami dorosłymi, jak i z dziećmi, wielokrotnie zadają jako zadanie domowe, spędzania czasu  na siedzeniu na podłodze podczas zabaw, gier, rozmów, oglądania telewizji. I właśnie ten czas – przeznaczony na różnorodne aktywności, jednak w tym wypadku wykonywane na płaskim podłożu, są idealnym momentem na wprowadzenie najzdrowszych i najoptymalniejszych dla naszego ciała pozycji: siadu w pozycji lotosu bądź siadu skrzyżnego.

 

Magdalena Rusiecka-Serwatka

mgr fizjoterapii, terapeutka manualna dzieci, promotor zdrowia

www.licencjanazdrowie.pl

 

BIBLOGRAFIA: K. Starrett, J. Starrett, G. Cordoza „Skazany na biurko”

Lunar-CMS-obrazek-112

Weź udział!

Kurs Joanny Polujańskiej Terapia Dorna skierowany do fizjoterapeutów, masażystów, naturoterapeutów, lekarzy oraz studentów ostatniego roku tych kierunków.

Metoda Dorna należy do alternatywnej medycyny manualnej i jest od ponad 40 lat stosowana przez fizjoterapeutów, masażystów, naturoterapeutów oraz lekarzy. Najszerzej rozpowszechniona jest w Niemczech i krajach niemieckojęzycznych. Metoda ta ma szerokie zastosowanie przede wszystkich przy chronicznych  bólach grzbietu i kręgosłupa, rwach kulszowych i ramiennych, skoliozach, wadach postawy u dzieci i dorosłych oraz przy innych stanach chorobowych organów wewnętrznych spowodowanych blokadami kręgosłupa.

Szkolenie dostępne:

 

Lunar-CMS-obrazek-113

Kurs Adriana Borowicza Ból kręgosłupa w ujęciu terapii manualnej przeznaczony dla fizjoterapeutów oraz studentów fizjoterapii, którzy chcą rozwinąć swój warsztat pracy z pacjentem o techniki terapii manualnej wykorzystywane w bólach kręgosłupa. 90% kursu to zajęcia praktyczne.

 

Szkolenie dostępne:

 

Po ukończeniu kursu będziesz potrafił/a:

- przeprowadzić wywiad z pacjentem i na jego podstawie określić hipotezę źródła bólu

- określić czy ból jest pochodzenia dyskowego czy wynika z ograniczenie ruchomości lub hipermobilności stawów kręgosłupa

- ocenić stan więzadeł kręgosłupa

- poprawisz palpację

- badać stawy międzykregowe, krzyżowo-biodrowe oraz spojenie łonowe

- przeprowadzić mobilizację kręgosłupa w zależności od zbadanych restrykcji

- dobrać odpowiednie ćwiczenia utrzymujące efekt terapii