W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".×

Okiem fizjoterapeutki: wcześniaki oraz powikłania wcześniactwa

Dzisiaj w mc2courses zapraszamy na wpis dotyczący  wcześniaków, czyli dzieci przedwcześnie urodzonych.

 

WARTO WIEDZIEĆ (!!)  Dzieci urodzone przedwcześnie wykazują często odmienne cechy rozwoju w porównaniu do dzieci donoszonych. Z czego mogą wynikać opóźnienia i dysharmonie zauważane w rozwoju psychomotorycznym dziecka?

  • z niedokładnej, nieprawidłowej bądź złej opieki nad noworodkiem i niemowlęciem, na przykład:
    • niewłaściwe wymuszone pozycje
    • przetrzymywanie dziecka w fotelikach czy leżaczkach
    • ograniczanie ruchu
    • nieprawidłowe trzymanie czy noszenie
    • nieprawidłowe karmienie
    • niewłaściwe ubieranie
    • przetrzymywanie w hałasie
    • niewłaściwe światło
    • przewlekły ból

 

  • z zaburzenia naturalnych warunków rozwoju:
    • długotrwałe unieruchomienie
    • przebywanie w obcym otoczeniu

 

  • jako konsekwencje rozwojowe wynikające z początkowej niedojrzałości organów i układów wcześniaków oraz szeregu wtórnych dysfunkcji

 

Może Cię również zainteresować "Okiem fizjoterapeutki: asymetryczne ułożenie główki niemowlęcia i zespół siedmiu objawów"

Lunar-CMS-obrazek-103

TO WAŻNE (!!) Dzieci przedwcześnie urodzone znajdują się stale pod wpływem niekorzystnych i obcych czynników, stąd:

  • sama grawitacja utrudnia im swobodne ułożenie się w pozycji leżenia przodem w pozycji zgięciowej 
  • wykazują uogólnione, osłabione napięcie mięśni, przy czym im wcześniejszy jest poród tym ogólna wiotkość jest większa
  • kończyny wcześniaka są z reguły wyprostowane z tendencją do odwiedzenia – niewykształceni fizjologicznego zgięcia wynika z braku doznań z ciasnego wnętrza macicy
  • w przypadku długo prowadzonego oddechu kontrolowanego obserwujemy wzmożone napięcie mięśni karku, uniesienie łopatek, retrakcję kończyn górnych oraz barków, dodatkowo wygięcie tułowia i zmniejszona ruchomość miednicy

 

W miarę rozwoju oraz dojrzewania wcześniaka obserwujemy wzrost napięcia jego mięśni zginaczy, niestety jednak ich tonus nie osiąga tego stopnia, co u donoszonych noworodków. Prowadzi to do niezrównoważonego rozkładu sił między antagonistycznymi grupami mięśni – „opóźnione” w rozwoju mięśnie zginacze są słabsze od prawidłowo rozwijających się mięśni prostowników. I tak właśnie ten brak równowagi może zaburzać prawidłowy rozwój motoryczny niemowlęcia, u którego obserwujemy:

  • zaburzenia równowagi przy siadaniu
  • trudności w ruchach zamierzonych
  • trudności w koordynacji obustronnej
  • nieprawidłowe utrzymywanie głowy

 

TO WAŻNE (!!) Jakie aktywności mobilizują noworodka do prawidłowej pracy mięśni oraz dalszego prawidłowego rozwoju?? 

  • zmiana położenia ciała w przestrzeni, która daje możliwość odczucia obciążenia różnych  części ciała i wzajemnego ich przemieszczania względem siebie w odpowiednich, właściwych dla wieku sytuacjach, płaszczyznach i kierunkach. Osiowe odczucie ciężaru i położenia głowy w linii od miednicy w górę oraz stabilizacja tułowia pozwalają na swobodne ruchy głowy i kończyn
  • równomierne, adekwatne aktywizowanie aktywności strony grzbietowej i brzusznej ciała, czyli osiągnięcie równowagi pomiędzy zgięciem  a wyprostem. Równowaga ta pozwala na dobrą jakość antygrawitacyjnej aktywności dziecka i rozwój poczucia linii środkowej ciała. Osiągnięcie przez dziecko równowagi jest dla niego źródłem poczucia bezpieczeństwa i stabilności wyrażonego poprzez bezpieczeństwo położenia jego głowy w przestrzeni. 

  

WARTO WIEDZIEĆ (!!) W  momencie uzyskania przez dziecko równowagi może ono doznawać i analizować bodźce płynące ze środowiska. Ten etap jest początkiem rodzenia się świadomości samego siebie, źródłem prawidłowych relacji z otoczeniem oraz źródłem cech charakteru dziecka.

 

Magdalena Rusiecka-Serwatka

mgr fizjoterapii, terapeutka pediatryczna, promotor zdrowia

www.licencjanazdrowie.pl

 

BIBLIOGRAFIA: M. Fuchs, M. Półtorak, M. Bilińska, M. Żółtaniecka „Fizjoterapia dzieci i niemowląt. Powikłania wcześniactwa” pod red. dr R. Malak , FORUM, czerwiec 2015 r.