W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".×

Okiem fizjoterapeutki: zdrowy sen

Dzisiaj w mc2courses.pl w roli głównej: sen jako podstawa do zachowania dobrego zdrowia, zarówno fizycznego, jak i psychicznego.

 

WARTO WIEDZIEĆ (!!) 

  • późne chodzenie spać, zarwane noce, przerywany/niespokojny sen, jak i bardzo wczesne wstawanie zakłóca codzienne funkcjonowanie: osłabia organizm, wpływa na obniżoną sprawność intelektualną i fizyczną
  • większość dorosłych osób potrzebuje 7-9 godzin snu
  • nawet lekka ingerencja w ilość i jakość snu może mieć taki sam wpływ na mózg, jak wypicie zbyt dużej ilości alkoholu
  • niedosypianie powoduje ospałość, zmniejszenie ogólnego poziomu aktywności fizycznej, wzrost poziomu cukru we krwi oraz pogarsza stan zdrowia

 

JAK DBAĆ O PRAWIDŁOWĄ HIGIENĘ SNU? 

  • od zmierzchu ograniczyć korzystanie z urządzeń elektronicznych
  • chodzić spać w całkowicie zaciemnionym i chłodniejszym (mniej więcej 17-19 st.C) pomieszczeniu
  • wyłączyć dodatkowy sprzęt elektroniczny w sypialni – laptopy, drukarki, zegarki świetlne (pozaklejać czerwone, jasne, migające diody)
  • z sypialni usunąć telewizor, wyłączyć telefon komórkowy
  • w wypadku braku możliwości czy chęci do całkowitego zaciemnienia pomieszczenia, w którym się śpi, warto rozważyć zakup specjalnej opaski zaciemniającej na oczy
  • warto przed snem powoli wprowadzić organizm w wyciszenie – wyciszyć układ nerwowy współczulny (walcz-uciekaj), a zaktywizować układ przywspółczulny (odpocznij, śpij, traw):
    • wykonać ćwiczenia świadomych, głębokich wdechów i wydechów
    • około 10-15 minut opracować tkanki miękkie – wykonać masaż tkanek piłeczką bądź wałkiem (kompresja oraz rozbijanie jako głęboka penetracja wszystkich warstw mięśni)
    • wykonać ćwiczenia świadomej pracy z przeponą – oddechy przeponowe - w połączeniu z opracowaniem kolejnych warstw tkanek 

Może Cię również zainteresować wpis "Okiem fizjoterapeutki: bóle głowy i szyi"

Lunar-CMS-obrazek-131

TO WAŻNE (!!) Każdego dnia - od rana do wieczora - podczas rozlicznych obowiązków zawodowych, jak i rodzinnych, takich jak:

  • poranne wyjście do pracy
  • rozwiezienie na czas dzieci do przedszkoli/szkół
  • spotkania w pracy z klientami
  • udział w zebraniach
  • spotkania z przełożonymi
  • prowadzenie prezentacji
  • finalizacja umów
  • udział w wywiadówkach dzieci
  • rozwożenie dzieci na zajęcia pozalekcyjne
  • wieczorne kończenie projektów

 

Funkcjonujemy na układzie nerwowym współczulnym, który odpowiada za naszą ogólną mobilizację: gotowość do wyzwań – „walki”, zadaniowość i dyspozycyjność. By zrównoważyć funkcjonowanie naszego organizmu, by się nie zapracować i maksymalnie nie wyeksploatować, a na końcu - nie rozchorować – potrzebujemy: relaksu, odpoczynku, regeneracji. Jedną z podstawowych metod wyciszania naszych poszczególnych układów – jest praca z oddechem, aktywizacja przepony, masaże tkanek miękkich – a tego dokładnie uczą nas podczas terapii fizjoterapeuci. 

A to, co ważne i osiągalne dla nas wszystkich – jedną z najprostszych, najbardziej regenerujących metod dostępnych od zaraz aktywizujących układ przywspółczulny - regenerujący i wyciszający nasz organizm – to codzienny, spokojny, odpowiednio długi sen.

  

Magdalena Rusiecka-Serwatka

mgr fizjoterapii, terapeutka uroginekologiczna i pediatryczna, promotor zdrowia

www.licencjanazdrowie.pl

 

 

BIBLIOGRAFIA:  

1. Donelly, Sleep Deprivation’as Bad as Smoking, „The Telegraph”, July 27, 2015

2. Consequences of Insufficient Sleep, Harvard Medical School, division of Sleep Medicine

3. K. Starrett, J. Starrett, G. Cordoza „Skazany na biurko”

Lunar-CMS-obrazek-132

Zapraszamy na kurs Joanny Polujańskiej Spiralna Stabilizacja Mięśniowa - SM System wg Dr med. Smiska skierowany do fizjoterapeutów, masażystów i lekarzy oraz studentów ostatniego roku tych kierunków

Spiralna Stabilizacja Mięśniowa - SM System wg Dr med. Smiska, to kompleksowy, funkcjonalny system łączący w sobie elementy rehabilitacji ruchowej z wykorzystaniem specjalnych ekspandorów oraz funkcjonalnej terapii manualnej stosowanej w zakresie tkanek miękkich. To nowatorska metoda pracy z czynnym i biernym aparatem ruchu w celu przywrócenia  równowagi w aparacie mięśniowo - więzadłowym i poprawy postawy ciała poprzez uaktywnienie spiralnych łańcuchów mięśniowych.

 

Dostępne terminy: